Vaihto ja palautus

Peruuttamisilmoitus

Sinulla on kuluttajana oikeus peruuttaa tilaamasi tuote/tuotteet peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla viimeistään 14 päivän kuluttua (KSL 6:14) tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen postista ilman erillistä peruuttamista koskevaa ilmoitusta ei riitä. Kuluttajan vastuulla on tarvittaessa näyttää, että ilmoitus on tehty.

Peruuttamisilmoitus tehdään sähköpostitse (info@helpot-tuote.fi). Vastaamme 48 tunnin sisällä. Paperista peruuttamislomaketta emme ekologisista syistä lähetä. Tilausvahvistuksessa tulee linkki palautuslomakkeeseen. Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, peruuttamisilmoitus voidaan tehdä vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. (KSL 12:1e). Jos ilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei voida esittää muuta selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen katsotaan saapuneen myyjälle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä ja sähköisesti lähetetyn päivänä, jona ilmoitus on lähetetty. (KSL 12:1c). Sinulla on oikeus peruuttaa sopimus myös ennen tavaran toimittamista. Peruuttamisoikeuden käyttämiselle ei tarvitse esittää perusteluja.

Sinulla kuluttajana ei ole peruuttamisoikeutta, jos: (KSL 6:16) sopimus koskee tavaraa:
- Joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi (mittatilaustuotteet).
- Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin.

Vastuu vastaanotetusta tavarasta ja tavaraan tutustuminen

Kuluttajalla on oikeus avata tai purkaa pakkaus, tarkastaa tavaran ominaisuudet ja toimivuus ja tutustua siihen samaan tapaan kuin myymälässä ilman, että se vaikuttaa peruuttamisoikeuteen.

Kuluttajan on kuitenkin pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus saada suorittamansa maksu kokonaan takaisin peruuttamis-tilanteessa. (KSL 6:18)

Tavaran palauttaminen ja kustannukset

Jos kuluttaja peruuttaa sopimuksen, hänen on palautettava tavara viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. (KSL 6:17) Kuluttajan vastuulla on tarvittaessa näyttää esimerkiksi palautuskuitilla, että tavara on palautettu määräajassa. Kuluttajan vastuulla on maksaa palauttamisesta aiheutuvat välittömät kustannukset, jos elinkeinonharjoittaja ei ole sitoutunut vastaamaan niistä. Helpot-tuotteella ei ole asiakaspalautusta ja palautuskustannuksista vastaa asiakas.

Maksun palauttaminen

Elinkeinonharjoittajan on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava kaikki kuluttajalta saadut maksusuoritukset. Myös tuotteen toimittamisesta perityt edullisimman vakiotoimitustavan mukaiset kulut on palautettava. (KSL 6:17) Kuluttajalla ei kuitenkaan ole oikeutta saada takaisin kaikkia maksusuorituksiaan, jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt.
Jos kuluttaja on valinnut muun kuin edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, elinkeinonharjoittaja ei ole kuitenkaan velvollinen palauttamaan toimitustavasta aiheutuneita ylimääräisiä kustannuksia.
Elinkeinonharjoittajalla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes hän on saanut tavaran takaisin tai kuluttaja on osoittanut esimerkiksi palautuskuitilla lähettäneensä tavaran takaisin elinkeinonharjoittajan ilmoittamaan osoitteeseen.
Elinkeinonharjoittajan on palautettava saamansa suoritukset samalla maksutavalla, jota kuluttaja on käyttänyt. Jos kuluttaja on maksanut ostoksensa esimerkiksi verkkopankissa, suoritus on palautettava kuluttajan ilmoittamalle pankkitilille. Jos tilinumero ei ole tiedossa, palautuksen voi tehdä esimerkiksi maksuosoituksena. Luottokorttimaksu hyvitetään vastaavasti luottokortille. (KSL 6:17)

Vaihto

Jos tuote halutaan vaihtaa toiseen, palautetaan vaihdettava tuote ja tehdään vaihdettavasta tuotteesta täysin uusi tilaus. Uudesta tilauksesta veloitetaan tilauksen mukaiset postikulut.
Palautetun tuotteen hinta palautetaan sinulle, kun tuote on todettu myyntikuntoiseksi, kuitenkin 14 päivän sisällä palautuksesta. Emme lunasta postiennakkopalautuksia tms.

Muistathan, että asiakkaan velvollisuus kuluttajana on tilauksen saatuaan tarkistaa sen oikeellisuus ja paikkansapitävyys. Jos tilauksen sisältö on eriävä kuitin kanssa, tulee asiakkaan ottaa yhteyttä välittömästi tilauksen vastaanottamisen jälkeen tai viimeistään 7 vrk:n kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Tämän jälkeen ei tilauksen sisältöä koskevia reklamaatioita oteta vastaan.

Valmistusvirhe

Jos ostamassasi tuotteessa on valmistusvirhe, voit tehdä tuotteesta reklamaation verkkokauppaan sähköpostitse info@helpot-tuote.fi otsikolla ”Reklamaatio”. Saat lisäohjeet kuinka toimia. Ensisijaisesti valmistusvirheelliset tuotteet korjataan tai vaihdetaan uuteen tai vastaavaan niin erikseen sovittaessa. Mikäli nämä vaihtoehdot eivät ole verkkokauppiaalle mahdollisia, palautetaan rahat tilillesi eli tehdään kaupan purku.

Kuljetuksessa rikkoutuneet lähetykset

Toisinaan voi käydä niin, että kuljetuksen aikana lähetys vaurioituu. Tarkistathan lähetyksen kunnon Postin henkilökunnan läsnä ollessa. Mikäli lähetys ja tuotteet ovat vaurioituneet kuljetuksessa, tee välittömästi postissa asiasta vahinkoilmoitus. Ota tämän jälkeen yhteyttä verkkokauppaan.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit